Sizin Vücut Tipiniz Hangisi? | Vücut Tipleri Nelerdir? Beslenme Ve Antrenman Önerileri

Ektomorf, endomorf ve mezomorf diye adlandırdığımız, beden formlarımız, insan organizmasının, yani fiziksel bedenimizin, toplumsal boyutta oluşturmuş beden formları diye biliriz. Kimisi çok kilolu ve yağlı bir yapıya sahipken, kimisi oldukça zayıftır. sikolog William Herbert Sheldon, vücut tipini, üç tür (somatip) olarak sınıflandırmıştır.

Sizin vücut tipiniz hangisi? Vücut tipine göre antrenman ve beslenme programımı değiştirmelimiyim? Gibi birçok sorunuza cevap alabileceksiniz.

Vücut Tiplerine Göre Beslenme Ve Antrenman Önerileri

Beden Formların Ortak Özellikleri;

Ektomorf Vücut Tipi Endomorf Vücut TipiMezamorf Vücut Tipleri
Zayıf ve çelimsiz    Dar Yapı Yağ oranı düşük 
Hafif kaslı atletik vücut Yağ Oranı %20 Üstü Kas yapısı belirgin
İnce kemik yapısı Geniş eklem ve kemikler Geniş eklem ve kemikler
Dar, küçük kalça Geniş bel bölgesi Doğuştan atletik bir yapı
Dar ve düz göğüsler Kilo vermek zor Geniş omuz, orta kalça
Metabolizma hızlı Yavaş metabolizma Kilo almak veya vermek kolay

İnsan fiziğini, sınıflandırdığımız, 3 vücut tipi var. Ektomorf, Mezomorf, Endomorf Vücut Tipleri. Kişi hangi beden formda olduğunu bilirse, antrenman programının şiddetini, vücut tipine göre düzenleyerek, hedeflemiş olduğunuz ideal kiloya hızlı bir şekilde ulaşabilir. Antrenman parametresini değiştirmeden yapmak ta olduğunuz programa devam ederek hedeflerine yön verebilirsiniz..


Peki, Sizin Vücut Tipiniz Hangisi?

Ektomorf Vücut Tipi Nedir?

Vücut Tipleri Nelerdir? | Transform Gym
Vücut Tipleri Nelerdir? | Transform Gym

Ektomorf, genel olarak zayıf ve çelimsiz bir vücut tipi, olan kişilerdir. Hafif kaslı atletik vücut yapısına sahip ne yese kilo almaz diye tabir ettiğimiz, ince kemik yapısını sahip, metabolizması hızlı çalışan somatotip yapıda sınıflandırılmış kişilerdir.

Ektomorf Vücut Tipi, Antrenman Ve Beslenme Önerileri

Ektomorf vücut tipi, beden formda olan kişilerin kilo alımı, hacim kazanımı zor olduğu düşünüle bilir, lakin beslenme alışkanlıklarınızı disipline edilerek, etkili bir şekilde kilo alabilirler. Yeterince yiyorum ama ne olursa olsun kilo alamıyorum diye bir şey, maalesef bilimsel açıklamalara göre, mümkün görülmüyor.

Vücudumuzun yaktığı kaloriden fazla kalori alırsanız ve gerçekten ciddi bir sağlık probleminiz yoksa alınan kalori fazlalığı depo edilecek ve kilo alarak hacim kazanabileceksiniz. Birde anrenman programınızın şiddetini hacim kazanma odaklı güzel bir program ile desteklerseniz, imkansız diye birşey kalmaycak ve sadece sabır ve zaman.

Somatotip yapısı belirlenmiş ektomorf, vücut tipine sahip kişilerin metabolik hızlarının yüksek olmasından dolayı enerji yakımı fazladır. Bu sebeple kilo alımı ve hacim kazanımı zor olmaktadır. Diğer tiplere sahip kişiler de olduğu gibi kas kazanımı ideal kiloya ulaşmaları, emek gerektirmektedir. Tüm vücut tiplerinin hem avantajı hem de dezavantajı vardır. Asıl gerçek inanırsanız ideal vücut tipine ulaşacaksınız. Bundan emin olabilirsiniz.

Ektomorf vücut tipindeki kişiler beslenme programınızda karbonhidrat gibi kolay enerjiye çevrilen, kalorik besin kaynaklarını tüketebilirsiniz. Aslında kalori fazlalığı yaratmak için besin değeri yüksek her şeyi yiyebilirsiniz, size fayda sağlayacaktır. Önemli olan yeterli kalori fazlalığı yaratacak zengin besin değerlerine sahip besin kaynakları tüketmektir.

Ektomorflar vücut tipleri diyetlerinde günlük kalori alımının makro besin değeri karşılığı;

  • % 45-50 karbonhidrat
  • % 20-25 yağ
  • % 25-30 protein, (Makro besin kaynakları ile oluşturunuz.)

Durum kalori fazlalığı yaratmak olunca, ektomorf vücut tipi kişiler olabilidiğince kardiyo ya da hiit kardiyo gibi invertal antrenmanlardan uzak durabilirler. Tüm kas gruplarını eşit orantıda çalıştırarak, estetik ve orantılı kas gelişimini sağlayacak, full body, yani tüm vücut antrenmanlarını uygulayabilirsiniz.

Isınma egzersizlerini yapacağınız antrenman programında, tüm haraketlerin önüne (2 set*15 tekrar,) hafif kilo çok tekrar ısınma turu ekleyebilirsin. 1 gün spor yap, 1 gün dinlen parametresi ile hafta 3 ya da 4 kez salona giderek spor yapabilirsiniz.

Kalori fazlası oluşturarak, Antrenman ve Beslenmenizi nasıl düzenlemeniz gerektiğiyle ilgili nasıl bir yol izleyeceğinizi bilmiyorsanız, bunun için hazırladığımız “BULK DÖNEMİ ” yazımıza geçebilirsiniz.

Mezomorf Vücut Tipi Nedir?

Mezomorf Vücut Tipi | Transform Gym
Mezomorf Vücut Tipi | Transform Gym

Mezomorf bir vücut tipine sahip kişilerin yağ oranı düşük, doğuştan atletik yapıya sahip, testosterone (erkeklik hormonu) ve büyüme hormonu seviyeleri fazladır. Bu yüzden kolayca kas dokusu kazanırlar. Kas yapıları belirgin, geniş eklem ve kemiklere sahip, oldukça şanslı sportif yapıdaki kişilerdir. Ayrıca kolay kilo alıp verebilir.

Mezomorf Vücut Tipleri Antrenman Programı Önerileri

Mezomorf vücut tipine sahip kişiler, doğuştan atletik bir yapıya sahip insanlardır. Dengeli bir beslenme ve antrenman programlarıyla kolay kas kazanımı elde eder ve hedeflerine kolaylıkla ulaşabilirler. Mezomorf vücut tipi için kilo yönetimi oldukça kolaydır. Lakin yinede temkinli gitmekte fayda var. Bunun için zaman zaman hem kondisyon kazanımı hemde kitlesel şekillenme için kardiyo çalışmaları ekleyebilirsiniz.

Antrenman programlarınıza birleşik kas gruplarını çalıştıran Squat, Bench press, Tbar Row gibi egzersiz hareketlerini ekleyebilirsiniz.

Mezomorf Vücut Tipleri İçin Beslenme Programı Önerileri

Mezomorf vücut tipleri oldukça atletik bir yapıya sahip olabilirler, lakin beslenme alışkanlıklarını kontrol altında tutarak, fiziksel spor aktivitelerini ihmal etmemeleri isabetli bir karar olacaktır.

Ekzomorf vücut tiplerine göre daha hızlı yağlanan mezomorf yapıya sahip kişiler, yağ alımlarını kontrol altında tutabilmesi için günlük alması gereken kalori miktarını bilmesi gerekmektedir.

Mezomorf Vücut Tipleri, diyetlerinde günlük kalori alımının makro besin değeri karşılığı;

  • % 35-45 karbonhidrat
  • % 25-30 yağ
  • % 25-30 protein ( Makro besin kaynakları ile oluşturunuz. )

İdeal kilonuzu koruyarak, kalori alımı ile ilgili nasıl bir yol izleyeceğinizi öğrenmek ve günlük kalori ihtiyacı hesaplamak ile ilgili daha ayrıntılı bilgi edinmek için ” Günlük Kalori Hesaplama ” yazımıza geçebilirsiniz.

Endemorf Vücut Tipi

Endomorf Vücut Tipi | Transform Gym
Endomorf Vücut Tipi | Transform Gym

Endomorf vücut tipleri genel olarak dolgun görünen, vücut yağ oranı yüksek, geniş bel bölgesine sahip olan kişilerdir.

Endomorf Vücut Tipi Antrenman Önerileri

Ektomorf vücut tipine sahip bir yapınız var ise, beslenme alışkanlıklarınızı gözden geçirmelisiniz. Olmanız gereken ideal kilonun üstünde, çok çabuk kilo alan bir yapınız var. Bu sebeple, beslenme alışkanlıklarınızı disipline ederek, antrenman programlarınıza kardiyo çalışmaları ekleyin.

Ağırlık antrenmanları ile parametreyi bozmadan ne yapıyorsanız, aynısını yaparak set ve tekrar sayılarını yükselterek metabolik sitres antrenmanı yapın. Böylelikle yoğun sitres ve baskı altında kalan kaslarımız kalori ihtiyacı duyacak ve yağ yakmanız kolaylaşacaktır. Vücudumuzun alması gereken besin kaynaklarını, beslenme planlamamızda titizlikle oluştura bilir, kas yıkımına sebep olmadan sağlıklı bir şekilde zayıflar ve yağ yakarsınız.

Ayrıca kilo vermek için interval grup antrenmanlarını da tercih edebilirsiniz bu size motive edecektir. Zumba, Body Pump, Muay thai, gibi grup ders Eğitim programlarına katılarak Yağ Yakma Sürecinizi hızlandıra bilirsiniz.

Bayanlar için katıla bilecekleri antrenman prorgamları hakkında detaylı bilgi edinmeki için oluşturmuş olduğumuz yazılarımızdan bilgi edine bilirsiniz. Ayrıca, Muay Thai Eğitim Programıda yağ yakımı için oldukça etkilidir.

Kilo Verme Ve Sağlıklı kilo değişim hedefleriyle ilgili nasıl bir yol izleyeceğinizi öğrenerek kilo verme ve kilo verme yöntemleriyle ilgili daha ayrıntılı bilgi almak için “Definasyon Dönemi” makalemize bakabilirsiniz.

Endomorf Vücut Tipleri İçin Beslenme Önerileri

Geniş eklem ve kemik yapısına sahip, yağlı kişilerdir. Vücut yapıları kalın ve kitle indeksleri yüksektir. Parasempatik sinir sistemi baskındır. Dinlenmeye yatkın, günlük işler de dahil, aktif olmayı tercih etmeyen, kalori fazlalığından dolayı, enerjiyi fazlasıyla depolayan kişilerdir. Doğuştan kas yapıları fazla olduğu için kolay kolay kas kaybetmez. Sabırlı olduklarında gözle görülür etkili sonuç alacakları bir değişime girebilen kişilerdir aslında. Ama diyet ve fiziksel spor aktivitelerini bozduğu anda hızlıca kilo almaya başlarlar.

Endomorf vücut tiplerinin insilün dirençleri genelde yüksektir. En iyi sonucu düşük karbonhidrat diyetlerinde alırlar. Yağı ve proteini daha yüksek alabilirler.

Zayıflamak İçin Diyetinizden Yağları Çıkartmayın.

Eminim birçoğunuz diyet için yağlı yiyeceklerden uzak durmayı tercih ederiz. Zayıflamak ve yağ yakmak için gereksiz olduğu, yağ tüketiminde zayıflamaya karşı olduğunu düşünürüz. Söylenenlerin aksine diyetinizde yağ tüketimi, zayıflamada ve yağ yakımı ile birlikte metabolizmanın düzenli çalışmasında büyük öneme sahiptir.

Sağlıklı yağ kaynaklarının, enerji değeri yüksek olduğu için vücut metabolizmamızın hızlı çalışmasını sağlar. Aynı zamanda sağlıklı yağ tüketimi insan organizmasında bulunan tüm hormonal dengenin düzenli çalışmasını sağlayarak, metabolizmamızı hızlandırır. Böylelikle sağlıklı bir şekilde zayıflamamıza ve yağ yakmamıza katkı sağlamış olursunuz. Fakat Kontrol altında tutmanız koşulu ile.

Zayıflamak İçin Kahve İçin.

Kahve ile, yeryüzünde bulunan en doğal uyarıcı etkiye sahip, madde olan kafeini alırsınız. Kafein metobolizma hızını arttırarak kalori ve yağ yakmamızı sağlar. Zayıflama ve performans arttırıcı güç antrenman programları için çok etkili bir supplementtir.

Transform Cafe & Gym
Transform Cafe & Gym

Yapılan birçok araştırma gösteriyor ki, sağlık üzerinde faydası saymak ile bitmeyen kahve, fiziksel spor aktivitenize yarar sağlıyor. Spor öncesinde tüketilen 1 fincan taze öğütülmüş çekirdek kahvenin antrenman süresini uzatarak, toplanma hızını arttırdığı görülmüştür.

Büyük kas gruplarına yönelik güç antrenman programlarında %20 ye varan performans artışı görülmüştür. Böylelikle antrenman programınız daha keyifli ve bir o kadar da etkili geçecektir.

Kahve içinde bulunan yoğun kafein maddesi ile adrenalin hormonu seviyesini arttıran bir içecektir. Egzersiz öncesi içilen 1 fincan kahvenin beyne giden ağrı ve yorgunluk hissini blok ederek, egzersiz sonrası kendimizi iyi hissetmemizi sağlar. Ayrıca, kandaki yağ hücrelerine taşınan adrenalin hormonu, depolanan fazla yağların yakımını kolaylaştırarak, etkili bir şekilde zayıflamamızı destekler.

Kahve ile ilgili faydalar saymak ile bitmez. Bu doğal supplement hakkında daha fazla bilgi edinmek için kahve ile ilgili yazımıza göz atabilirsiniz.

Vücut Tipine Göre Beslenme Programımı Değiştirmelimiyim?

Ektomorf, endomorf ya da mezomorf vücut tipinize göre antrenman programınız, planlamış olduğunuz diyet programına göre düzenlemelidir. Yani kilo alma hedefli bir antrenman programında kalori fazlalığı yarat, ya da kilo verme hedefli bir anrenman programında kalori açığı yarat kilo ver. Şeklinde düzenlenebilir. Başlangıç için oldukça faydalı olacaktır. Sonrasında uzman bir diyetisyen tarafından kişiye göre beslenme programı oluştura bilirsiniz. Ama tüm alışkanlıklarınızı değiştirmeye çalışırken kolay ve yapıla bilir olanları yapmakla başlaya bilirsiniz.

İdeal Kilo Hedeflerini Gerçekleştirmek için Ölçüm ve Hesaplama Araçlarından yardım almak için.

Bir cevap yazın